Jak zrobić purée z dyni?


Dynia to produkt bardzo niedoceniany przez wiele osób, a to błąd! Wnosi ona do ciast bardzo ciekawy i delikatny smak. Dzięki niej ciasto staje się także bardziej wilgotne. Nadaje się ona do praktycznie każdego rodzaju ciasta. 😀

Możemy przygotować z jej dodatkiem na przykład:

  • Sernik pieczony z dodatkiem purée
  • Sernik na zimno ze skarmelizowanymi kawałkami dyni
  • Ciasto biszkoptowe, ucierane lub jogurtowe z dodatkiem purée
  • Tartę dyniową
  • Babeczki dyniowe
  • Brownie dyniowe
  • Desery na zimno
  • i wiele, wiele innych… 🙂
    Na pewno jeszcze niejeden przepis z dodatkiem dyni pojawi się na blogu w tym roku, więc jeżeli jesteście ciekawi co wymyślę – obserwujcie bloga! 🙂

 

Jak przygotować purée z dyni?
Jest to bardzo prosta czynność. Dynię myjemy i kroimy w 4-8 części w zależności od jej wielkości. Łyżką dokładnie usuwamy wszystkie pestki. Tak przygotowaną dynię wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 200°C skórką do dołu. Pieczemy przez około godzinę, lub do momentu, aż dynia będzie miękka (sprawdzamy to poprzez wbicie widelca w miąższ). Po tym czasie wyjmujemy dynię z pieca, lekko studzimy i łyżką wydrążamy miąższ, a następnie miksujemy blenderem na gładkie purée.

Właściwości lecznicze
Poza tym, że dynia smakuje świetnie, to jest bardzo zdrowa. Jest ona bogata w beta-karoten. Jest to pomarańczowy, czerwony i żółty barwnik roślinny i jednocześnie substancja o właściwościach leczniczych. Jest ona przeciwutleniaczem, co oznacza, że hamuje wszystkie szkodliwe procesy oksydacyjne, a co za tym idzie – może zapobiegać rozwojowi chorób nowotworowych. Badania udowodniły, że częste spożywanie dyni zmniejsza ryzyko pojawienia się nowotworu żołądka, raka piersi, raka płuc i raka jelita grubego. Beta-karoten obniża także poziom złego choresterolu. Tym samym zapobiega odkładaniu się złogów cholesterolowych w ścianach tętnic, a co za tym idzie – zapobiega miażdżycy, chorobom serca oraz udarów mózgu. Reguluje ona także poziom ciśnienia tętniczego. Poza tym jest ona niskokaloryczna, czyli idealna dla osób na diecie. Zawiera dużą ilość witamin i minerałów, które są potrzebne codziennemu funkcjonowaniu organizmu.

Wartości odżywcze dyni (w 100 g – surowej/ugotowanej)
Wartość energetyczna – 26/20 kcal
Białko ogółem – 1.00/0.72 g
Tłuszcz – 0.10/0.07 g
Węglowodany – 6.50/4.90 g (w tym cukry proste 2.76/2.08)
Błonnik – 0.5/1.1 g

Witaminy
Witamina C – 9.0/4.7 mg
Tiamina – 0.050/0.031 mg
Ryboflawina – 0.110/0.078 mg
Niacyna – 0.600/0.413 mg
Witamina B6  – 0.061/0.044 mg
Kwas foliowy –  16/9 µg
Witamina A – 8513/5755 IU
Witamina E – 1.06/0.80 mg
Witamina K – 1.1/0.8 µg

Minerały
Wapń – 21/15 mg
Żelazo – 0.80/0.57 mg
Magnez – 12/9 mg
Fosfor – 44/30 mg
Potas – 340/230 mg
Sód – 1/1 mg
Cynk – 0.32/0.23 mg


Mam na imię Mikołaj, mam 19 lat i pochodzę z województwa pomorskiego, a dokładniej z Tczewa. Moja pasja do cukiernictwa narodziła się tak naprawdę w dzieciństwie, lecz dopiero od paru lat traktuję to bardziej poważnie. Bloga założyłem, by stworzyć kolejne miejsce w internecie z ciekawymi i sprawdzonymi przepisami. Na nowe przepisy zapraszam serdecznie w każdy weekend. :)
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *